Robert Smithson, Corner Mirror with Coral, 1969


Robert Smithson, Corner Mirror with Coral, 1969

Smithson twierdził, że wyjęcie jakiegoś naturalnego surowca z jego pierwotnego kontekstu czyni go abstrakcyjnym. W tej pracy idea Smithsona zostaje unaoczniona: niewielki usypany z koralowca stos o klinowym kształcie zostaje zwielokrotniony i pokawałkowany przez swoje lustrzane odbicia.

Smithson wierzył, że widz doświadcza dzieła sztuki całym swoim ciałem, a nie tylko poprzez zmysł wzroku, oraz że jego percepcja zmienia się wraz z ruchem w przestrzeni. Odbicia koralowca w lustrach zmieniają się w zależności od pozycji, jaką zajmuje wobec nich widz, tak więc żaden z nich nie doświadczy dokładnie tego samego.

Smithson jest najbardziej znany ze swoich dzieł w otwartej przestrzeni, nadających nowy kształt naturalnemu krajobrazowi. Corner Mirror with Coral jest przykładem pracy, którą artysta nazywał non-site. „Zamiast tworzyć dzieło sztuki w ziemi, trochę ziemi zostaje wysypane jako dzieło sztuki” – powiedział artysta o tym nurcie swojej twórczości. Prace typu non-site są umiejscawiane bezpośrednio na podłodze w muzeum. Jest to ogromne odstępstwo od tradycji, zapoczątkowane przez artystów związanych z minimalizmem. W odróżnieniu od tradycyjnego sposobu prezentacji sztuki w muzeum, dzieła non-site stanowią część przestrzeni widza, nie zajmują odosobnionego miejsca i nie posiadają wyższego statusu.

©The Museum of Modern Art, MoMA Highlights, New York: The Museum of Modern Art, revised 2004, originally published 1999, p. 270
[https://www.moma.org/learn/moma_learning/robert-smithson-corner-mirror-with-coral-1969]

Informacje
Ocena:
Oceń na 1/10Oceń na 2/10Oceń na 3/10Oceń na 4/10Oceń na 5/10Oceń na 6/10Oceń na 7/10Oceń na 8/10Oceń na 9/10Oceń na 10/10
(brak ocen)
Loading...
Dodano:

30 stycznia 2017