produkcja masowa


produkcja masowa

OD AUTORA: Praca wykorzystuje dostępne na Polskim rynku plastikowe butelki po napoju. Sam kolor butelki sugeruje że znajdująca się w nim ciecz jest wyjątkowa, za to jej wielkości zdają się być bardzo czymś standardowym wśród innych napoi sklepowych. Przedstawienie samej butelki w trzech wielkościach wewnątrz siebie może kojarzyć się z matrioszką, która mogłaby być skalowana w nieskończoność gdyby nastąpiła taka potrzeba. Przypuśćmy że butelki powiększają się i powiększają, zaczynają obejmować przedmioty w domu, potem bloki , miasta…

OD KURATORA: Praca dobrze wpisuje się w kontekst sztuki pop i commodity art, można. Można ją odczytać w odniesieniu do fetyszyzacji przedmiotu, i współczesnego „magicznego myślenia”, tej”. Nawiązuje także do sfery irracjonalności konstruowanej przez współczesną kulturę, z jej mitami nowości, niepowtarzalności, indywidualności itp., którą wykorzystuje reklama i rynek dowołującodwołując się do ludzkich pragnień i potrzeb w celu zwiększenia sprzedaży. W magicznym świecie znaków i przedmiotów  rzeczy mają szczególną silę i specjalną relację z człowiekiem, nie. Nie tylko są dla niego stworzone i przeznaczone, ale mają własne życie; patrzą na nas, mówią do nas, obiecują zawsze coś więcej, uwodzą. Jednoczesna wyjątkowość rzeczy i jej banalność, komercyjny status  przedmiotu konsumpcji ujawnia się w pracy  „produkcja  masowa”, do której realizacji wykorzystano przezroczyste plastikowe butelki po jednym z popularnych napojów gazowanych. Autor wybrał trzy rożne pojemności butelek, które opróżnił z zawartości, a następnie umieścił jedną w drugiej, niczym w Matrioszce, zwielokrotniając w ten sposób przedmiot pragnienia – tego realnego i tego symbolicznego. Zaskoczony widz może zastanawiać się w pierwszej chwili nad tym, w jaki sposób praca została wykonana, na pierwszy rzut oka bowiem nie widać na butelkach śladów interwencji. Dopiero po dokładniejszym przyjrzeniu się zauważyć można na największej z nich nacięcie,  „bliznę”. Ten przekształcony, zmodyfikowany lekko ready made – mógłby być odniesieniem do brutalnej, „niewidocznej” strony produkcji towarowej, komentarzem na temat pozornej transparentności dystrybucji dóbr, stosunków pracy i relacji władzy związanej z kapitalizmem. Innym ciekawym zagadnieniem jakie może nasunąć się widzowi w związku z pracą „produkcja masowa to” jest powracające w sztuce najnowszej pytanie o status dzieła sztuki, jego oryginalność i sposób powstania oraz rolę artysty i zasadę systemu, w którym dzieła sztuki krążą.

Magdalena Linkowska

Informacje
Ocena:
Oceń na 1/10Oceń na 2/10Oceń na 3/10Oceń na 4/10Oceń na 5/10Oceń na 6/10Oceń na 7/10Oceń na 8/10Oceń na 9/10Oceń na 10/10
(głosów: 1, średnia ocena: 10,00 z 10)
Loading...
Dodano:

13 marca 2017