Meret Oppenheim, Object, 1936

Meret Oppenheim, Object, 1936

Zaczęło się od żartu w czasie lunchu. W 1936 r. Meret Oppenheim siedziała w paryskiej kafejce wraz z Dorą Maar i Pablem Picassem, który zwrócił uwagę na jej podszytą futrem metalową bransoletę i zażartował, że wszystko można by pokryć futrem. „Nawet tę filiżankę i spodeczek” – odpowiedziała Oppenheim i kontynuując zabawę, zawołała: „Kelner, jeszcze trochę futra!”. Sytuacja z kawiarni tak rozpaliła jej wyobraźnię, że zaraz po posiłku artystka udała się do galerii handlowej, gdzie kupiła białą filiżankę, spodeczek i łyżeczkę, które w domu okleiła nakrapianym futrem chińskiej gazeli i zatytułowała Object. W ten sposób przekształciła dekoracyjne przedmioty tradycyjnie kojarzone ze sferą kobiecą w dziwną surrealistyczną rzeźbę. Object stanowi przykład działania, które zalecał surrealistom poeta i założyciel ruchu André Breton: zwyczajne rzeczy zaprezentowane w niespodziewany sposób mają siłę podważania zasad rozumu, nakłaniają osoby o skrępowanych umysłach i niewtajemniczone (ogromną większość społeczeństwa) do zwrócenia się w stronę swojej podświadomości, bez względu na to, czy są one, czy (co bardziej prawdopodobne) nie są na to przygotowane.

© 2017 Artists Rights Society (ARS), New York / Pro Litteris, Zurich
[https://www.moma.org/learn/moma_learning/meret-oppenheim-object-paris-1936]

Informacje
Ocena:
Oceń na 1/10Oceń na 2/10Oceń na 3/10Oceń na 4/10Oceń na 5/10Oceń na 6/10Oceń na 7/10Oceń na 8/10Oceń na 9/10Oceń na 10/10
(głosów: 1, średnia ocena: 7,00 z 10)
Loading...
Dodano:

30 stycznia 2017