Babeczka na deser


Babeczka na deser

OD AUTORA: Apetycznie wyglądający manekin ubraniowy przedstawiający babeczki na babeczce. Od której chciałbyś zacząć?

OD KURATORA: Bezgłowy i bezręki korpus manekina imituje ciało kobiety. Na powierzchni obiektu pomalowanego na biało znajduje się kunsztowny deseń z precyzyjnie namalowanych babeczek – kruchych ciasteczek w pogodnej i intensywnej kolorystyce. Kolory muffinek nabierają wyrazistości dzięki jednolitej i jasnej barwie tła. Pojawiają się głównie róże, błękity, fiolety i zielenie. Ciastka są bardzo realistycznie ujęte, ich bogata dekoracja imponuje- pojawiają się wisienki, bita śmietana, kokardki, serduszka, listeczki, posypki… Dwie babeczki zdobią biust, podkreślając ten atrybut kobiecości.

Autorka, operując figurą kobiecego ciała, a właściwie jego fragmentem, świadomie lub nie, przywołuje na myśl formy przestrzenne tworzone przez znaną artystkę wiązaną z nurtem sztuki feministycznej, Marię Pinińską-Bereś. W jej dziełach elementy kobiecości  (fragmenty kobiecych ciał) podane są na talerzach, stołach, zachęcają do konsumpcji. Pinińska-Bereś zaskakuje widza „udosłowniając” pojęcie konsumpcji (cykl „Psychomebelki”).

Autorka pracy „Babeczka na deser” również inspiruje się przestrzenią kuchenną, tradycyjnie przypisywaną kobiecie, będącą jej domeną. Robi to w sposób żartobliwy i lekki, bawi się słowem. Jest to element gry z odbiorcą, rodzaj prowokacji lub żartu. Babeczki na babeczce, a babeczka to przecież potocznie atrakcyjna fizycznie kobieta. Nie dziunia, foczka, niunia, lala. Słowo babeczka ma pozytywny wydźwięk w obydwu wykorzystanych znaczeniach. Babeczki-ciastka kuszą chyba nie tylko męskiego widza, uwodzą wielobarwnością i realizmem, ale ocierają się o uroczy i jakże słodki kicz.  Są obietnicą przyjemności, rozkoszy smaku. Autorka z przymrużeniem oka i w metaforyczny sposób zestawia różnego typu przyjemności zmysłowe.

Być może „Babeczka na deser” jest aluzją do sytuacji współczesnej kobiety, u której, tak jak w przyciągających wzrok babeczkach, nadmiernie ceniony jest wygląd, „opakowanie” stanowiący wabik, zachętę seksualną. Może to polemika z  kanonami kobiecego wyglądu, narzucanymi przez zdominowane przez mężczyzn społeczeństwo.

Wydaje się jednak, że nie jest to praca o charakterze oskarżycielskim lub demaskatorskim, nie ma ona wymowy ostrych i jednoznacznych dzieł artystek-feministek takich jak Natalia LL.  Może  nawet zobaczymy w niej metaforę „uprzedmiotowienia” kobiety,  zamiany kobiety w seksualny towar.  Ale dostrzeżmy również  dekoracyjność i precyzję , doceńmy estetykę wykonania, a przede wszystkim pomysłowość.

Kamila Śpiewla Kasperek

….

Kamila Śpiewla- Kasperek – absolwentka IWA UMCS w Lublinie (dyplom z malarstwa), wieloletni pracownik Młodzieżowego Domu Kultury w Lublinie, gdzie zorganizowała i prowadzi Pracownię Historii Sztuki. W czasie zajęć z młodzieżą przygotowuje uczestników Olimpiady Artystycznej oraz przyszłych maturzystów (jest egzaminatorem maturalnym). Prowadzi również różnego typu warsztaty artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, współpracując z wieloma lubelskimi instytucjami, często łącząc zabawę plastyczną z elementami wiedzy o sztuce i jej historii.

Informacje
Autor:

Alabarbara

Ocena:
Oceń na 1/10Oceń na 2/10Oceń na 3/10Oceń na 4/10Oceń na 5/10Oceń na 6/10Oceń na 7/10Oceń na 8/10Oceń na 9/10Oceń na 10/10
(głosów: 3, średnia ocena: 6,67 z 10)
Loading...
Dodano:

23 marca 2017